10 SECRETE PSIHOLOGICE PENTRU A AVEA O ZI DE MUNCĂ FRUMOASĂ

 

 

  1. Gândește-te că vei avea o zi frumoasă. Setarea minții cu privire la faptul că urmează o zi frumoasă/interesantă/liniștită/plăcută/etc. reprezintă cea mai puternică autosugestie pe care o persoană și-o poate transmite. Acest lucru alungă gândurile negative și determină creierul să gândească pozitiv, mărind marja de toleranță, în cazul unor eventuale incidente.
  1. Începe ziua de muncă cu un zâmbet.Un comportament pozitiv va determina și un gând pozitiv. Chiar dacă la început zâmbetul poate fi artificial, treptat, el se poate transforma într-unul natural, perfect interiorizat de întregul corp. Odată cu acest moment, organismul va începe să genereze hormonii plăcerii: serotonina (cu rol în reglarea dispoziției, stimularea memoriei și funcțiilor cognitive, reducerea anxietății), dopamina (cu rol în funcțiile cognitive și în anumite pasiuni), oxitocina (cu rol în relațiile interpersonale), endrofinele (cu rol în liniștire, generarea stării de bine, reducerea depresiei).
  1. Salută-i pe colegi.Salutul reprezintă o primă formă de comunicare. El poate fi verbal sau comportamental (înclinarea capului, un semn cu mâna, ridicatul pălăriei, darea mâinii etc.). Dacă se folosesc ambele forme, el va avea un efect amplificat asupra interlocutorului. Dacă se folosesc și cuvinte pozitive (”Bună dimineața!”, ”O zi frumoasă!”, ”O săptămână minunată!” etc.) și un ton exuberant, forța sa de impact asupra interlocutorului va crește exponențial, având chiar un rol de contagiune socială, cu efecte benefice pentru interlocutor și pentru întreaga echipă.
  1. Schimbă câteva cuvinte cu persoanele pe care le întâlnești.Dincolo de salut, câteva cuvinte pozitive schimbate cu interlocutorul (persoană individuală sau grup) pot seta atât dispoziția ta personală, cât și a acestuia. În acest sens, pot fi abordate subiecte neutre, dar pozitive, precum: vremea (”Ce vreme frumoasă se anunță astăzi!”, ”Ce bine că în biroul nostru est așa de cald și plăcut, comparativ cu gerul de afară!”), o glumă (”Ați auzit această glumă...?”), un compliment (”Ce cravată veselă ai!”), o întrebare (”Ce fac copiii?”), o afirmație (”Suntem cei mai tari!”), expresii politicoase (”Mulțumesc!”, ”Te rog”, ”Cu plăcere!”), cuvinte care exprimă entuziasm (”Grozav!”, ”Super!”, ”Remarcabil”, ”Ce tare!”), o mică povestire (din viața personală, dintr-un film, dintr-o întâmplare de pe stradă la care ai fost martor) etc. Aceste convorbiri îl angajează rapid pe interlocutor și generează emoții pozitive, în cele mai multe cazuri. Micile conversații personale din timpul serviciului au un rol important în realizarea coeziunii colectivului și dispersarea stresului. Utilizează acest lucru atât dimineața, cât și pe timpul zilei.
  1. Concentrează-te pe cele mai importante și urgente lucruri, la începutul zilei.Deși pare dificil, studiile au demonstrat că rezolvarea problemelor generează satisfacție și declanșează hormonii plăcerii. În plus, timpul rămas din ziua de muncă, după rezolvarea lucrurilor complicate, poate fi mult mai relaxant.
  1. Privește partea pozitivă a oricărui lucru.Prin natura sa, fiecare lucru are atât o latură pozitivă, cât și una negativă. Dacă te concentrezi asupra celei pozitive, starea ta de bine se va menține și vei reuși să găsești soluții la problemele cele mai delicate, mult mai ușor și repede. Chiar și criticile primite pot fi interpretate într-o lumină pozitivă (poți învăța din propriile greșeli). Focalizarea persoanei pe partea pozitivă a lucrurilor generează emoții pozitive de durată.
  1. Nu-ți pierde speranța. Unele activități de muncă pot fi dificile, complicate, periculoase, provocatoare și te pot pune în situații limită, aparent, fără ieșire. Indiferent de situație, nu-ți pierde speranța. Această emoție pozitivă te va ajuta să gândești limpede și să găsești soluții creative de fiecare dată.
  1. Dacă te împotmolești, solicită ajutorul. Nu încerca să rezolvi chiar toate problemele de unul/una singur(ă). Oamenii sunt ființe sociale, care au nevoie de interacțiune, ca să funcționeze optim. Solicitarea ajutorului consolidează relațiile interpersonale și încheagă colectivele de muncă. Nu este rușine să soliciți ajutorul. Este grav, însă, să greșești, în condițiile în care ai fi putut să soliciți ajutorul și nu ai făcut-o. Cele mai multe persoane sunt altruiste și se simt bine când îi pot ajuta pe alții. Tu te simți bine când îi poți ajuta pe alții?
  1. Privește munca ta zilnică în conexiune cu obiectivele tale pe termen lung.Este posibil ca, pentru moment, munca pe care o prestezi să nu-ți genereze un nivel de satisfacție optim (ești la baza ierarhiei, execuți activitățile cele mai neplăcute din colectivul de muncă, ai un salariu mic, toată lumea îți dă ordine, stai peste program ca să-ți termini sarcinile zilnice, nimeni nu-ți zice pe nume, șeful nu te apreciază etc.). Dacă reușești, pentru câteva momente, să te vezi pe tine, peste câțiva ani și să-ți configurezi obiective pe termen mediu și lung, efortul de moment pare nesemnificativ, comparativ cu viitorul pozitiv pe care îl proiectezi (”voi ocupa un loc de muncă în biroul experților”, voi deveni un specialist, cu experiență”, ”voi putea accede la un post de conducere”, ”cu experiența acumulată voi putea să aplic la o companie mai mare”, ”voi obține un loc la cursul de perfecționare”, ”voi avea un salariu mai mare”, ”voi fi apreciată de șefi și de colegi”, ”voi avea propria mea afacere” etc.).
  1. Lucrează planificat. Este posibil ca munca ta să-ți consume foarte mult timp, iar sarcinile primite să pară haotice și extrem de greu de gestionat. Pentru a depăși acest lucru, trebuie să lucrezi planificat: fă un plan sau măcar o listă de activități pe care o ai de făcut în ziua/săptămâna/luna respectivă; alocă timp pentru fiecare activitate, dar nu uita să-ți păstrezi și un timp de rezervă zilnic pentru eventuale urgențe; stabilește prioritățile și concentrează-te pe ele; replanifică, dacă este cazul.