
10 RECOMANDĂRI PSIHOLOGICE PENTRU A FI UN BUN LIDER
- Dă direcția pe care oamenii să o urmeze. Prin excelență, liderii sunt persoane vizionare, care trasează direcția pe care oamenii trebuie să o urmeze. Liderii nu se încurcă în detalii. Ei gândesc la scară mare și văd viitorul mediu și de lungă durată. Ei reprezintă locomotiva societății și a organizației.
- Fii un exemplu de urmat. Liderii îi inspiră pe oameni prin exemplul pe care ei îl oferă. Dacă un lider vorbește despre ”moralitate”, el trebuie să fie un exemplu de ”moralitate”. Dacă un lider vorbește despre ”profesionalism”, el însuși trebuie să fie un bun profesionist într-un anumit domeniu. Dacă un lider vorbește despre ”progres științific”, el însuși trebuie să fie un exemplu de promovare a celor mai noi tehnologii și așa mai departe.
- Dezvoltă inițiative, fii creativ(ă) și inovativ(ă). Prin natura lor, liderii impun schimbarea. Această schimbare ar trebui să conducă la progres, la dezvoltare și chiar la revoluționarea unor domenii de activitate.
- Ai grijă de oameni. Un lider care are grijă de oameni este un lider popular, chiar și atunci când impune unele măsuri nepopulare (de exemplu, un lider le poate cere oamenilor să-și pună viața în slujba luptei pentru apărarea țării). Deși pare un paradox, realitatea a arătat că oamenii au nevoie să creadă în lider, iar liderul să se poată baza pe oameni, chiar și în cele mai grele momente. Grija față de oameni este esențială în această ecuație, la orice nivel al societății și în orice tip de organizație.
- Investește în oameni. Oamenii reprezintă cea mai valoroasă resursă a unei organizații, indiferent de tipul acesteia. Pregătirea profesională a personalului, inducerea unei culturi organizaționale adecvate, respectarea eticii organizaționale, practicarea unor promovări bazate pe meritocrație, susținerea unor politici de bunăstare (wellbeing), reprezintă doar câteva dintre mijloacele prin care un lider poate investi în oameni.
- Caută să obții feed-back de la oameni. Indiferent cât de bune și de mărețe sunt planurile unui lider, periodic, acesta trebuie să obțină feed-back real de la oameni. Dacă nu procedează astfel, există riscul să se îndepărteze de aceștia și să realizeze, pre târziu, că este singur. Psihologia oferă multiple mecanisme de obținere a acestui feed-back: analiza climatului organizațional, a stării de spirit ori a moralului, întâlniri ad-hoc cu oamenii, băi de mulțime etc. Astfel, în funcție de feed-back, liderul va putea să-și ajusteze unele idei, politici, acțiuni și să impună unele măsuri, în cunoștință de cauză.
- Menține cât mai multe canale de comunicare deschise. Abilitățile de comunicare reprezintă unul dintre marile atuuri ale unui lider de succes. Comunicarea trebuie să fie clară, să transmită mesaje emoționale/cognitive puternice, să fie bine adaptată publicului căruia i se adresează și să fie înțeleasă bine de audiență. În zilele noastre, canalele de comunicare s-au diversificat foarte mult, iar mesajul liderilor poate ajunge instantaneu la mase mari de oameni. Doar pentru exemplificare, amintim: presa scrisă, televiziunea, radioul, internetul, discursurile publice etc. Uneori, aceste canale de comunicare îl pot ajuta pe lider să răspundă corespunzător criticilor sau să explice unele eșecuri, dacă este cazul.
- Recunoaște meritele oamenilor. Oamenii, prin natura lor de ființe gregare se bucură de utilitatea lor socială și au nevoie de recunoaștere socială. Un lider care îi valorizează astfel pe oameni nu poate fi acuzat că este un dictator și mai mult, este apreciat de comunitate/organizație pentru că reușește să-i recompenseze pe cei merituoși. Atunci când oamenii primesc responsabilități sociale, ei își pot dedica întreaga lor ființă pentru a le îndeplini, cât mai bine. Liderii pot și trebuie să acorde recompense oamenilor.
- Asumă-ți faptul că nu poți controla totul. Vremea când regele controla soarta fiecărui supus din regat s-a dus de mult timp. Liderul trebuie să se focuseze pe lucrurile strategice, cu impact major. Pe celelalte trebuie să le lase în grija managerilor de nivel strategic, operativ și tactic ori instituțiilor, după caz. Aceste entități se vor strădui să implementeze gândirea liderului în viața reală, în concordanță cu actele normative în vigoare. Uneori, și liderii greșesc. Ei trebuie să învețe din greșeli.
- Solicită consiliere. Este greu de imaginat că o persoană poate să acopere, în prezent, toate domeniile de activitate. De aceea, liderul trebuie să se consulte, periodic și la nevoie cu persoane care dețin expertiză pe anumite domenii (manageri de-ai săi sau experți din afara sistemului). Astfel, își va putea adapta ideile la realitățile existente în societatea umană și va putea lua, în cunoștință de cauză, în mod informat, cele mai bune decizii, raportate la aria sa de interese. A cere consiliere sau ajutor nu este rușinos pentru un lider, ci, din contră, dovedește o bună ancorare la realitate a liderului, indiferent de domeniu sau poziția sa în societate.