
10 RECOMANDĂRI PSIHOLOGICE PENTRU A FI UN BUN ANGAJAT
- Fii atent(ă) la indicațiile pe care șeful le dă. Dacă este nevoie, utilizează o agendă pentru a nota aspectele relevante.
- Fii o persoană planificată. Notează și respectă termenele de realizare a sarcinilor pe care le primești. Șefii sunt foarte atenți la aceste termene, iar atunci când nu sunt respectate sancționează drastic pe cei care nu s-au conformat.
- Nu crea probleme șefilor, fii parte a soluției.Șefii apreciază subordonații care nu creează probleme și pe cei care oferă soluții la unele probleme.
- Fii punctual(ă). Punctualitatea este din ce în ce mai respectată în orice organizație. Întârzierile, cât de bine ar fi motivate, lasă o impresie proastă. Așadar, i-ați mereu o rezervă de timp, pentru a fi sigur(ă) că ajungi la timp la orice întâlnire.
- Pregătește-te, întotdeauna, pentru întâlnirea cu șeful. Atunci când șeful te cheamă, cu siguranță, o face pentru a-ți da o sarcină, pentru a-ți cere o explicație, pentru a te recompensa sau pedepsi. Se recomandă să faci o scurtă analiză a activității din ultimul timp, pentru a fi în măsură să oferi răspunsuri clare și documentate la întrebările pe care șeful ți le va adresa.
- Dezvoltă inițiative, fii creativ(ă) și inovativ(ă). Deși unii șefi nu agreează schimbarea, fiind adepți ai muncii de rutină, inițiativele care duc la creșterea productivității, la eficientizarea muncii, la reducerea cheltuielilor, la dezvoltarea afacerii, la consolidarea renumelui organizației și nu numai, sunt, mai mereu, bine apreciate.
- Fii asertiv(ă). Comunicarea asertivă poate rezolva foarte multe probleme. Este important să eviți comunicarea pasivă și pe cea agresivă. Clarifică, atunci când nu ai înțeles ceva, spune, dacă nu îți place ceva, stabilește limite și repere, dacă apreciezi că este mai bine astfel. Comunică, comunică și iar comunică. Exprimă-ți punctul de vedere, în mod asertiv.
- Colaborează cu colegii. Dezvoltarea unor relații interpersonale pozitive și profesionale cu colegii este un deziderat al oricărui șef. Un colectiv în care nu sunt conflicte, iar angajații colaborează și se ajută între ei pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu este benefic, în primul rând, pentru angajați. Încearcă să fii imparțial(ă), să nu intri în ”grupuri informale”, care bârfesc, să nu escaladezi conflicte personale sau chiar de muncă, în mod irațional, distructiv și nejustificat. Fii un/o profesionist(ă) desăvârșit(ă) și un factor de echilibru în colectiv.
- Fii altruist(ă). Ajută, în mod dezinteresat, atunci când ai ocazia. Oamenii vor reține acest lucru în cel mai pozitiv mod. Atunci când tu ai nevoie de ajutor, și colegii vor proceda la fel față de tine, fără să le ceri acest lucru.
- Fii deschis(ă) la noi provocări profesionale. Orice angajat poate fi promovat pe o funcție ierarhică superioară sau poate primi un alt post, pe orizontală, dar, mai bun. Acest lucru depinde, în cele mai multe cazuri de relația șef-subordonat. O persoană deschisă la noi provocări la locul de muncă, la schimbare, la învățare de lucruri noi, la perfecționarea pregătirii sale și la asumarea de noi responsabilități va avea câștig de cauză pentru a fi promovată.